Chat with us, powered by LiveChat
top of page

Hva markedsførerere må vite om de siste endringen hos Facebook

Forfatterens bilde: Roy MossRoy Moss

Oppdatert: 12. sep. 2023

Hvis du driver med digital markedsføring så har du sikkert fått med deg at det har vært mye snakk om Apple sin iOS 14 oppdatering, og hvordan dette kan påvirke småbedrifter som annonserer i sosiale medier. Spesielt tenker jeg da på Facebook, som er den mest populære annonseplattformen på markedet.

Kort fortalt går denne oppdateringen ut på at Apple strammer inn hvordan data kan behandles i apper på iPhone, og dette vil gå hardt utover Facebook med deres to populære apper Facebook og Instagram.

I følge Facebook selv så vil denne oppdateringen føre til at det blir dyrere for småbedrifter å annonsere på plattformen deres, som igjen vil føre til at en rekke annonsører mister sine profittmarginer og potensielt slutter å annonsere der.


Vil du lese mer om detaljene rundt oppdateringene, får du det litt lenger ned i artikkelen. Men først må vi se på hva du trenger å gjøre nå for å unngå problemer.


Hva kan du gjøre med dette?


Først og fremst, må du fortsatt ha fokus på et godt og spisset budskapet i annonsen din.


Det å skape annonser som treffer din utvalgte målgruppe blir enda viktigere enn før, nå som Facebook ikke lenger sporer aktiviteten til brukerne i like stor grad som tidligere. Budskapet har alltid vært det viktigste suksesskriteriet for annonsering, men nå vil det bli enda viktigere. Du må vite nøyaktig hvem du ønsker skal respondere på din annonse, tilpasse budskapet til denne idealkunden og bruke målgruppeverktøyet i Facebook godt. Er du upresis i budskapet ditt vil du i enda større grad merke at prisene blir høyere.


Hvis du i dag ikke bruker "events" eller konverteringssporing med pixel på Facebook, trenger du ikke foreta deg noe spesielt ut over å jobbe med budskapet ditt. Hvert fall ikke enda.

 

For deg som i dag benytter konverteringssporing med pixel og Facebook Business Manager betyr det noen flere endringer.


Hvis du i dag benytter "events" på nettsiden din for å spore konverteringer anbefaler Facebook deg å verifisere ditt domene.


Et godt alternativ: Dersom du fortsatt ønsker å bruke konverteringssporing uten å måtte knote med events kan du sette opp en såkalt "custom conversion" basert på URL i stedet for event. Her finner du ut hvordan du setter det opp.


Så hva er det egentlig som vil skje med denne iOS 14 oppdateringen?


Først og fremst vil alle apper nå måtte vise en popup som gir brukeren valget om å tillate sporing av sine data:

Velger du nei til sporing vil ikke Facebook kunne vise deg like relevante annonser fordi de ikke lenger vet hva du er interessert i. Dette betyr at du som bruker vil begynne å se et økende antall urelevante annonser i din newsfeed, som igjen oppleves som støy.

Og det er nettopp dette som utgjør den potensielt store trusselen for Facebook og oss som annonsører. Hvis Facebook ikke lenger vet hvilke brukere som responderer på hvilke annonser, så vil vi i større grad skyte i blinde med annonsene, som igjen vil føre til at annonseprisene øker. Facebook estimerer selv at deres annonsører kan måtte belage seg på å betale opp mot 30% mer.


Med en slik økning kan vi vel gjette på at aktører med små marginer vil måtte takke for seg mens selskaper med større profittmarginer vil kunne fortsette å annonsere med et positivt resultat.

Heldigvis gjelder dette bare på iPhones… eller?

Nei dessverre.

Selv om disse endringene nå først skjer med iOS 14 har Facebook begynt å implementere disse endringene på alle plattformer ettersom det bare er spørsmål om tid før andre aktører som f. eks Android følger i Apple sine fotspor.

Hva annet vil skje med denne oppdateringen?


Det er flere endringer som følger med denne oppdateringen, men jeg trekker her frem de som er mest relevant for annonsører.

1) Det blir kun mulig med 8 events per domene. Dette er relevant for deg som benytter "events" for konverteringsoptimalisering på annonsene dine. Det vil si at du sporer hvilke handlinger folk tar på nettsiden din. Eksempler her er registreringer til webinar, påmeldinger til gratiskurs, nedlastinger av e-bøker, salg i nettbutikk osv. Før var det ingen grense for hvor mange slike "events" du kunne ha, men nå er grensen satt til 8. For de fleste annonsører bør ikke dette bli et problem.

2) Nedjustering fra 28 til 7 dagers sporingsvindu. Som standard har Facebook rapportert konverteringer i opptil 28 dager etter en annonse har blitt klikket på, men framover vil dette maksimalt kunne settes til 7 dager. Dette bør heller ikke ha så stor betydning for deg som annonsør med mindre du har lange salgsprosesser. Du vil kanskje oppdage at Facebook rapporterer færre konverteringer, men dette i seg selv bør ikke ha for stor påvirkning på resultatene på annonsene dine.

3) Målgrupper vil bli mindre. Ettersom Facebook vil samle inn mindre data vil også målgruppene bli mindre og av lavere kvalitet. Dette fører, som nevnt over, til at det vil bli dyrere å annonsere fordi relevansen til annonsen blir dårligere.


Der har du de viktigste elementene som er verdt å merke seg med denne oppdateringen. De finnes som sagt flere endringer, men det er kun relevant for de mest avanserte annonsørene.

Foreløpig konklusjon

Dette tiltaket fra Apple er en big deal. Ingen tvil om det. Personvern har vært et stort tema siden GDPR ble satt i kraft i 2018, og dette trekket fra Apple er en ytterligere forsterkning av personvernet. På en side er jo dette gode nyheter for oss som forbrukere, men på den annen side vil vi måtte innfinne oss med å se flere urelevante annonser (støy).


Annonsørene på sin side vil etter all sannsynlighet måtte øke annonsebudsjettet for å opprettholde effekten på annonsene sine.

Det er fortatt for tidlig å si hva som nøyaktig vil skje når denne oppdateringen begynner å rulle ut for fullt i løpet av våren, og det forventes at det vil gå utover småbedrifter. Hvor mye det eventuelt blir, gjenstår å se.


Dersom du kjører kampanjer som kun er optimalisert for klikk, vil nok ikke effekten være like stor for deg.

Hvis du i dag annonserer på Facebook med kampanjer optimalisert for konvertering med pixel, til f. eks webinar, e-bøker osv, så er det stor mulighet for at du vil merke at prisene går opp.

Så har det seg sånn at det alltid kommer gode løsninger ut av kriser, så dersom disse tiltakene fra Apple og resten av bransjen blir ødeleggende for småbedrifter, så vil nye løsninger dukke opp. Garantert.


Facebook kommer ikke til å gi seg med det første ettersom de er avhengige av alle småbedriftene som annonserer på plattformen til daglig.

Inntil oppdateringen har vært i full kraft i noen måneder er det vanskelig å spå effekten av dette.

Vi i Inspiro vil følge nøye med på effekten av iOS 14 framover og vil dele det vi finner som er relevant.


Ser du på muligheten for å lage eget nettkurs og lære mer om Facebook annonsering? Book en gratis samtale her!

Comments


bottom of page