• Team Inspiro

Hvordan sette riktig pris på nettkurset?

Oppdatert: sep. 15




Syns du det er vanskelig å sette riktig pris på nettkurset ditt? Det er du ikke alene om. 

Derfor har vi satt opp en liste over 8 faktorer du må ta hensyn til når du setter prisen på nettkurset ditt. 


Prisen på et nettkurs kan variere fra under tusen kroner til mange titalls tusen kroner. Det kommer an på kursets innhold, resultatet kunden oppnår, hvem kunden er, hva du gir av support og en rekke andre faktorer. 


Det er ikke alltid like enkelt å sette verdien av kunnskapen din eller noe du selv har laget. Alt for mange underpriser kurset sitt og tar seg for dårlig betalt - er du en av dem? Det kan faktisk bidra til at din ekspertstatus i markedet også blir svekket. 


Det er viktig at du tenker langsiktig og setter en pris på nettkurset ditt som du kan leve med. En pris som dekker de løpende kostnadene og som gir deg fortjeneste og lønn for det arbeidet du har lagt ned i utviklingen av kurset, samtidig som du må ta hensyn til hva markedet vil betale.Hvis du formidler prisen på riktig måte, vil ofte markedet betale mer enn du tror. 


Finn riktig pris på ditt nettkurs med disse 8 faktorene:  


1) Hvem er kunden? 

Har målgruppen din mye eller lite penger å bruke på kurs? Er det en stor bedrift som er kunden din, eller den vanlige mannen på gata? Det vil gi deg en indikasjon på hvilken pris du skal ta for nettkurset ditt. Bedriftsmarkedet har ofte mer penger enn privatmarkedet. For eksempel har uføretrygdede kanskje mindre penger enn ambisiøse ledere. 


2) ROI på nettkurset 


Vil man kunne tjene penger ved å ta ditt nettkurs? Da kan det ses på som en investering for deltakeren, som ofte gjør at du kan ta en høyere pris for nettkurset enn hvis deltakeren ikke tjener penger på det. Et språkkurs som for eksempel et spanskkurs eller japanskkurs, er ofte billigere enn et kurs i aksjeinvestering (med mindre språkkurset er for å få seg en jobb). Pass på å synliggjøre denne verdien i salgsprosessen.

3) Konkurrerende nettkurs 


Finnes det tilsvarende nettkurs og hva koster disse? Hva skiller ditt nettkurs fra andre konkurrerende kurs? Hvis det er mange som tilbyr tilsvarende kurs må du forholde deg til de prisene som er satt av markedet, med mindre du legger til en merverdi som gjør at du kan ta en høyere pris for ditt nettkurs. 



4) Support til kursdeltakere på nettkurset


Hvor mye hjelp og veiledning skal du inkludere i ditt nettkurs? Skal du tilby løpende og daglig hjelp? Skal du tilby webinar? Skal du tilby annen form for support? Jo mer support du gir, og jo mer personlig supporten er, jo høyere pris kan du ta for nettkurset ditt, så sant målgruppen din er villige til å betale for det. Den tiden du gir har verdi. Tilbyr du ingen support, vil prisen som regel også gå ned.

5) Antall deltakere på nettkurset


Hvor mange deltakere har du plass til på nettkurset ditt? Hvor mange kurs skal du ha i løpet av 1 år? Hva er inntektspotensialet ditt? Hvis det for eksempel er 200 deltakere på et kurs, så kan du ta en lavere pris per hode, enn hvis det er 20 deltakere på et kurs - forutsatt at du har laget et effektivt system for å håndtere mange kursdeltakere samtidig.



6) Kostnader du har for ditt nettkurs


Hva er annonsekostnadene for nettkurset ditt? Har du andre løpende utgifter direkte knyttet til kurset? Hvis du har store kostnader for å lage eller holde kurset ditt, så må du ta mer betalt. Rett og slett for å hente inn de pengene du har investert slik at du kan tjene penger på nettkurset ditt. 



7) Bli en spesialist og ikke en generalist


Jo mer spesialisert og spesifikt nettkurset ditt er, jo mer kan du be om i pris for din ekspertise. Hvis nettkurset ditt er veldig generelt, så går prisen også ofte ned. Et eksempel er hvis du har et grunnkurs i japansk eller et kurs i japansk forretningsspråk, så er ofte kurset i forretningsspråk dyrere enn det generelle språkkurset. 



8) Need to have eller nice to have 


Hvor stort problem løser du? Hvor stor er drømmen? Er nettkurset ditt noe som er nyttig å ha eller nødvendig å ha? Altså, løser nettkurset ditt et problem som er enormt for folk, så er betalingsviljen høyere enn hvis kurset løser et mindre problem eller noe de egentlig ikke trenger. Jo større problem kurset ditt løser eller jo nærmere drømmen de kommer og jo viktigere det er for kunden din, jo høyere pris kan du ta for nettkurset. 



Les også: Peter laget et nettkurs og skapte seg en ny karriere


Alle kurs har en pris, og du må finne den riktige prisen for ditt nettkurs. Til syvende og sist er det markedet som bestemmer hvilken pris du kan ta for ditt nettkurs. Men basert på disse 8 punktene, kan du ta utgangspunkt i en pris og prøve med den. Deretter øke eller senke den, ettersom den tilbakemeldingen du får av markedet. 



Husk at nettkurs er en utdanning!


En generell oppfatning er at kurs og utdanning koster penger, i motsetning til for eksempel å kjøpe en bok. Ingen vil betale mer enn 500 kr for en bok, men betaler gladelig 5000 kr for et kurs - selv om innholdet er tilsynelatende det samme.Med et nettkurs følger det som regel både undervisning og oppfølging, og deltakeren blir en del av en kursgruppe - noe som øker betalingsviljen.


På samme måte vet alle at personlig hjelp koster penger. Ergo kan du ta høyere betalt desto mer hjelp du inkluderer i ditt nettkurs. 



Christopher Bechmann,

Daglig leder

Inspiro Academy


Inspiro Group AS © 2015-2020  -  Hausmanns gate 16, 0182 Oslo  -  Tlf 4000 1512  -  team@inspiro.no