Inspiro Group AS © 2015-2020  -  Hausmanns gate 16, 0182 Oslo  -  Tlf 4000 1512  -  team@inspiro.no

  • Anne Bente Hauge

Hva kjennetegner et godt nettkurs?

Oppdatert: 30. aug. 2019

Hva som er forskjellen på et godt og et dårlig nettkurs er det viktig å vite før du går i gang med å lage ditt eget online-kurs. Det er mange små deler som skal på plass for å skape et godt pedagogisk nettkurs, men det er noen ting som er mer viktig enn andre ting.


God planlegging med fokus på endring og suksess for deltakeren er nøkkelen til et godt nettkurs.

1) Fokus på at nettkurset skal gi deltakeren et konkret resultat


Når du skal lage et godt online-kurs er det viktig at du har fullt fokus på resultatet.

Og, med resultatet tenker jeg ikke på hvor mye du skal tjene på å selge nettkurset. Med resultatet mener jeg hva deltakeren skal oppnå ved å ta ditt online-kurs.


Fokus på resultatet er selve nøkkelen til å lykkes. Dette er det som skiller et godt online-kurs fra all gratis informasjon som nettet oversvømmes av.


Folk betaler for å oppnå resultat, men de er ikke særlig interessert i å betale for informasjon.


For at ditt nettkurs skal skille seg ut fra alt som ligger gratis tilgjengelig på nettet, er det derfor viktig at du planlegger kurset ditt godt. Kurset ditt må løse et problem, slik at kunden overkommer de hindringene som ellers stopper ham/henne til å nå målet på egen hånd. Dette resultatet skal være i fokus gjennom hele kurset.


2) Nettkurset skal vise den raskeste veien til målet!


Innholdet i kurset må være helt fokusert på hva som MÅ gjøres for å oppnå målet. Kun det som er nødvendig å lære bort skal være med. Du skal altså ikke fylle kurset til randen med kunnskap. Nettkurset blir faktisk bedre hvis du er fokusert på målet og kun lærer bort det som er viktig for å nå målet.


3) Nettkurset må gjøre det enkelt å nå målet!


Kurset må lages slik det er logisk oppbygget og lett forholde seg til. Ulike personer lærer på ulike måter, det er derfor viktig med variert undervisning. Da gjør du det enklere for alle å følge nettkurset ditt. Med en kombinasjon av videopresentasjoner, gode tekster, oppgaver og nettverksgruppe vil du gi deltakeren mulighet til å lære med ulike metoder.


4) Fokus på at nettkurset skal føre til en endring


Kurset skal sørge for at deltakeren faktisk gjør noe som fører til en endring og gir et resultat. For å oppnå det resultatet du lover med kurset ditt, må du legge til rette for at deltakeren gjør de riktige tingene slik at endring skjer. Uten endringen vil det ikke være mulig å nå målet.


Bruk derfor god tid på å lage transformerende oppgaver til nettkurset ditt, som sørger for at deltakeren gjør det som må til for å oppnå ønsket resultat.


5) Hjelp og oppfølging underveis i nettkurset


Det som virkelig skiller informasjon og undervisning er hjelp og veiledning fra kursledere. Uansett hvor bra nettkurs du lager, vil det være kursdeltakere som føler seg usikre på fremgangsmåten du lærer bort. Eller ønsker tilbakemelding på det de har gjort.


Du vil garantert få deltakere på ditt nettkurs med ulik bakgrunn og forutsetninger. Det er derfor viktig at du stiller din ekspertise til disposisjon for kursdeltakerne og svarer på spørsmål i løpet av kurset, slik at de kommer seg videre selv om de opplever noe av kurset som utfordrende.


6) Sosialt nettverk for deltakerne på nettkurset


En heiagjeng er aldri feil å ha med på laget. Et sosialt online nettverk for deltakerne gjør at de kan heie hverandre fram, diskutere utfordringer og dele gleder. Det gjør at deltakerne føler seg som en del av en gruppe med likesinnede, som igjen kan hjelpe ham/henne til å nå målet med nettkurset.


Disse 6 elementene er det viktig å jobbe med slik at nettkurset ditt både blir inspirerende og lærerikt. Da øker sjansene for at deltakerne dine vil lykkes og nå målet sitt.


Du vil selvfølgelig at deltakerne på ditt nettkurs skal lykkes!


Ikke bare fordi du da hjelper andre med å lykkes, men også fordi det betyr at du som kursleder har lykkes.


Jo flere fornøyde kursdeltakere du har, desto flere kurs vil du klare å selge!


Og, jo flere misfornøyde kursdeltakere du har, jo vanskeligere blir det for deg å selge kursplasser.


Så pass godt på de kursdeltakerne som velger å bruke sin tid og sine penger på nettopp ditt kurs. Guide dem gjennom hele prosessen slik at de kan lykkes med å nå ønsket resultat.

Da kan du glede deg til å få flotte tilbakemeldinger fra kursdeltakerne dine. Det kan jeg love deg at varmer godt :)


Dette er en (av mange) tilbakemeldinger vi har fått på vårt online-kurs "Suksess med nettkurs" er fra Ingjerd Eriksen Hovde:

"Takket være suksess med nettkurs klarte jeg og samboeren min å lage et skikkelig bra nettkurs vi begge kan leve av."


Er du klar til å lage ditt nettkurs og få slike flotte tilbakemeldinger?


Da kan vi gi deg gratis rådgivning med en av våre dyktige kurs rådgivere, som kan hjelpe deg med å se dine muligheter for å skape ditt nettkurs.


Klikk her for å avtale tid med en kursrådgiver!

Hva er din største utfordring med å lage et nettkurs? Er det å komme i gang med planleggingen av nettkurset? Er det å levere pedagogisk godt innhold? Eller kanskje det er å selge ditt online-kurs? Uansett, vi heier på deg og ønsker deg lykke til med din online kursbusiness.


54 visninger