Frykter du konkurrenter når du skal lage nettkurs, så er du ikke alene. Vi får mange henvendelser daglig fra mennesker som har lyst til å lage nettkurs, men som er redde for å lage nettkurs innenfor et tema som andre allerede har laget kurs i.
Det er to måter du kan velge å se på dine konkurrenter. Enten på en positiv måte eller på en negativ måte.
Hvordan ser du på konkurrenter for ditt nettkurs?
Tenker du at idéen din allerede er brukt opp? At det ikke er noe poeng i legge ned tid og arbeid i det, fordi noen andre har laget et nettkurs i dette før deg?
Da lar du konkurrenter stoppe deg.
Den positive måten å se på konkurrenter og slik vi liker å se på det, handler om hvilke muligheter konkurrenter gir deg.
Det at flere lager nettkurs i samme tema som deg fører faktisk til at flere prater om nettopp dette tema. Oppmerksomheten rundt ditt kurstema øker, som igjen fører til at du og ditt nettkurs får økt oppmerksomhet.
Samtidig vil det tvinge det deg til å gjøre en bedre jobb med nettkurset ditt. Du vil jo ikke tilby noe som er dårligere enn det dine konkurrenter tilbyr. Dette vil sannsynligvis også føre til at dine kunder oppnår et bedre resultat. Og det er jo nettopp det som er det viktigste målet med ditt nettkurs!
Tenk på konkurrenter fra et kundeperspektiv
Konkurrenter fører til at kundene har flere valgmuligheter. Husker du sist gang du kjøpte ny mobiltelefon? Hvis det ikke fantes konkurrenter i mobilbransjen og flere aktører på markedet så hadde du kun hatt én mobil å velge i. Det hadde vært ganske kjedelig, hadde det ikke?
Når du har konkurrenter er ditt beste våpen å skille deg ut
Den beste måten å skille seg ut på i markedet er å nisje din kursidé ned. Du vil få en smalere målgruppe for ditt nettkurs, men du vil også treffe de personene som faktisk ønsker å lære av nettopp deg.
Her er et eksempel med et språkkurs. Istedenfor å lage et generelt språkkurs, så kan du lage et språkkurs enten for nybegynnere eller for eksempel et språkkurs innenfor business.
Uavhengig av hvilken retningen du ønsker å gå vil det faktisk være noen som trenger akkurat din kompetanse. Når du er mer spesifikk med hvem nettkurset ditt er for, fjerner du tvilen blant dine potensielle kunder. Din målgruppe vet da nøyaktig hva du kan hjelpe dem med og du vil tiltrekke deg relevante kunder - uten at du trenger å frykte dine konkurrenter.
Så, velg å se på konkurrentene dine som noe som er positivt for deg og noe som gir deg og ditt nettkurs større muligheter.
Suksess med nettkurs gir deg alt du trenger for å lykkes, book en samtale med vår rådgiver for å vite mer om kurset her!
Comments