• Anne Bente Hauge

12 tips til effektivt hjemmekontor

Oppdatert: aug. 28

Nå er det mange som både ufrivillig og frivllig har fått hjemmekontor, som kanskje sliter med å skape god struktur i hverdagen når jobben gjøres hjemme. Etter å ha jobbet på hjemmekontor i mer enn 15 år, har jeg laget meg vaner som gjør at jeg får jobben gjort. Her får du mine 12 beste tips for et effektivt hjemmekontor!



12 tips for deg som jobber hjemmefra

1. Ha en god arbeidsplass Sørg for å ha et sted å sitte - en god arbeidsplass for hjemmekontoret. Gjerne med muligheten til å lukke døren fra resten av familien. Du må passe på å sitte godt, så du unngår skader med stive skuldre og andre belastningsskader. Har du en midlertidig arbeidsplass som ikke er optimal, er det smart å ta ofte og korte pauser vekk fra PCen. Gjør det gjerne hyggelig rundt deg, spesielt hvis du tilbringer mye tid der.


2. Bruk stor skjerm

Jobber du mest på PC, anbefaler jeg at du kobler til en stor skjerm - det vil gjøre jobben mye enklere. Godt utstyr er viktig også på hjemmekontor.


3. Ha struktur på dagen selv om du jobber hjemmefra

Bestem deg for når du skal jobbe og hold deg til den planen. Ikke la jobben være med deg hele døgnet, men sett av faste tider hvor du er på jobb. Ikke la alt flyte ut fra tilfeldige hendelser. Ikke fall for fristelsen til å organisere privatlivet ditt når du er på jobb.


4. Gå til jobben selv om du har hjemmekontor!

Selv om du bare kan rusle bort til PC'n i pysjen, så anbefaler jeg deg å gjøre deg klar som om du skal ut på jobb. Ta gjerne en tur ut for å få frisk luft før du setter i gang dagen for fullt. Ingen har godt av å være hjemme og innendørs hele dagen, og jobber du hjemmefra hver dag må du innarbeide faste rutiner for å få frisk luft.


5. Planlegg arbeidsdagen - sett deg mål

Bruk de første 10 minuttene av arbeidsdagen til å sette deg mål for dagen (eller de siste 10 minuttene av dagen før). Gå gjennom oppgavene som du skal jobbe med så du har en plan for dagen. Skriv ned planen din, enten i en avtalebok eller hold oversikt på oppgavene i et system for dette. Gode verktøy for dette er Trello, Monday, Basecamp eller Asana.


Personlig foretrekker jeg Asana som både gir overordnet kontroll på prosjekter og gir meg en god styring på de daglige arbeidsoppgavene med tidsfrister basert på todo-lister.


6. Skriv opp hva du bruker tiden din på

Selv om du kanskje ikke må skrive timeliste, kan det være et godt middel for å holde deg fokusert. Før du forlater arbeidsplassen din for dagen, skriv opp hva du har brukt tiden din på og tell antall effektive timer. Det er lett å la seg distrahere av sosiale medier, familiemedlemmer eller annet når du jobber hjemmefra. Vær derfor bevisst på hva du bruker tiden din på så det ikke sklir ut. Hvis du på slutten av dagen ikke klarer å gjøre rede for hva du har brukt tiden din på, har du en god motivasjon til å skjerpe effektiviteten neste dag.


Bruk en notatbok eller et system for dette, så du kan gå tilbake for å se hva du har brukt tiden din til. Det vil også hjelpe deg med å planlegge tidsbruk for framtidige oppgaver og prosjekter. I Inspiro bruker vi Harvest som timeregistreringssystem.


7. Ha kontakt med kollegaer eller omverden selv om du jobber hjemmefra

Sørg for å ha noen i ditt nettverk som du kan ha kontakt med profesjonelt. Enten det er kollegaer, kunder eller samarbeidspartnere. Både tekstbaserte chatter og videochat er supert for å få personlig kontakt med omverden. Videochat gir deg størst følelse av å treffe folk, selv om du sitter alene. Videochat kan brukes både til formelle møter og en kjapp tur innom "kontoret" til en kollega for å få innspill i en sak.


Digitale kanaler for samarbeid kan være f.eks.: Skype, Zoom, Teams, Facebook, WhatsApp, Slack, Workplace for Facebook, osv.


8. Synliggjør hva du jobber med!

Hvis du jobber i team, kan det være smart å holde dine kollegaer oppdatert på fremdriften i de prosjektene eller arbeidsoppgavene du jobber med. Synliggjør at du har fullført en oppgave eller et prosjekt. Hvis du jobber alene er det også viktig å glede seg over de arbeidsoppgavene som er fullført! Faste møter med kollegaer for å avklare fremdrift i prosjekter og oppgaver er enda viktigere ved hjemmekontor, da den daglige praten ved kaffemaskinen ikke blir gjort.


9. Bruk skylagring og nettbaserte system

En av de store fordelene med å jobbe hjemmefra er at du får frihet til å jobbe hvor du vil. Hjemmefra betyr ikke nødvendigvis at du må jobbe fra hjemmekontor. Du kan også jobbe fra en kafé, parken, når du er på reise osv. Bruker du skybaserte system og lagrer alt du jobber med på nett, vil du enkelt kunne jobbe med dine oppgaver uansett hvor du er og hvilken enhet du jobber fra. Det er også mye enklere å samarbeide med andre når alt ligger tilgjengelig på nett og du ikke lagrer ting lokalt på en PC som kun du har tilgang til.


Hos oss i Inspiro bruker vi Google Drive og systemene til Google daglig. Google docs, sheets og presentation er dokumenter som gjør det enkelt å dele, kommentere og vi kan jobbe flere i samme dokumentet samtidig.


10. Ikke la andre oppgaver i hjemmet distrahere deg

Du er på jobb selv om du har hjemmekontor. Ikke gjør ting som du ikke kan gjøre om du hadde hatt kontor et annet sted. Det er bra å ta seg noen små pauser, så trenger du 5 minutters pause kan du selvfølgelig bruke den til å rydde ut av oppvaskmaskinen eller sette over en klesvask - men unn deg selv heller å ta 5 minutter i frisk luft om du kan det.


11. Ta lunsjpause og ha mat i kjøleskapet

Når du er hjemme har du kjøkkenet ditt like ved. Sørg for at du tar deg lunsjpause og spiser en god lunsj. Men, sørg for at du har mat til å lage lunsj, så du slipper å bruke tiden din på å reise til butikken for å kjøpe deg mat. Nyt heller en lunsj med en bok eller en avis i solen eller ved peisen.


12. Gi klar beskjed til familie og venner at du er på jobb!

Når du jobber hjemmefra kan du oppleve at andre tror du har fri. Det skal du gi dem tydelig tilbakemelding på at du ikke har. Selv om du jobber hjemme er det ikke deg som alltid skal passe hunden eller barna til familien, naboer eller venner. Det er ikke deg som skal gjøre andre tjenester på dagtid fordi du har "fri". Du styrer riktignok tiden din selv, men hvis du bruker dagen på å gjøre andre tjenester, husarbeid eller er sosial med venner som har fri, må du jobbe på kvelden og i helgen for å ta igjen den tapte tiden. Husk at den tiden du bruker på jobb er verdifull enten du er din egen arbeidsgiver eller lønnsmottaker.



Les også: Torill tok virksomheten sin online for å slippe reising og for å kunne nyte livet i Spania der hun har hus.

Har du andre tips for å jobbe hjemmefra?

Legg gjerne igjen kommentar, så kan andre få glede av dine tips.



41 visninger

Inspiro Group AS © 2015-2020  -  Hausmanns gate 16, 0182 Oslo  -  Tlf 4000 1512  -  team@inspiro.no