• Anne Bente Hauge

4 strategier for å skape vekst i bedriften

Oppdatert: aug. 28

Dette er 4 viktige strategier vi har brukt for å skape vekst for Inspiro.

På 4 år har vi i Inspiro gått fra 2 - 18 ansatte og fra 0 til nesten 28 millioner i omsetning i året. For å oppnå vekst og god utvikling for Inspiro bruker vi blant annet 4 vekststrategier du skal få innblikk i her.




Men først vil jeg spørre deg: Ser du mange muligheter for din bedrift, men får ikke til å realisere alle idéene dine?


Mange sliter med å løfte bedriften sin opp til et nivå som gjør at bekymringene slipper taket og optimismen overtar. Mens andre sliter med å komme til neste nivå fordi alle daglige rutiner tar for mye av tiden. Og noen kommer rett og slett bare aldri i gang.


Kjenner du deg igjen?


Dessverre er det slik at mange sliter med å få til ønsket vekst!


For liten tid, for få kunder, for lite inntekt, for mange utfordringer, for lite kunnskap, for mye å gjøre (som ikke gir inntekter), for vanskelig å selge...


Vi har vært der, og eleminert de fleste av disse problemene!


Inspiros eventyr startet høsten 2013, da kurseventyret for Vivian Songe startet. Men kun kr 10 000 i startkapital har dette utviklet seg til 2 levedyktige bedrifter, Journalistskolen og Inspiro Group. Inspiro Group AS ble etablert i 2016 og etter de først 4 årene har omsetningen kommet opp i nær 28 millioner i året.


Men hvordan har vi klart det?


Bak dette ligger det klare strategier for hvordan vi jobber, og disse deler vi med deg nå!


4 strategier som hjelper deg å skape vekst


1) FOKUSOMRÅDER

Vi har valgt å fokusere på det som gir oss vekst i både omsetning og på bunnlinjen. Vi har jobbet med mye forskjellig de siste årene, og gått på et par smeller fordi vi ville for mye på en gang. Når vi skiftet fokuset vårt over til et par hovedområder, fikk vi fart på veksten. Du må sørge for at du jobber med prosjekter som faktisk gir deg betalende kunder. Så ta en evaluering av de prosjektene du jobber med, og lag en kalkyle på hvem av de som er levedyktig og hva det er verdt å bruke tiden din på. Velg deg et eller to områder du satser på og som du blir dyktig på før du går videre og satser på nye ting.


2) PRIORITERING OG TIDSBRUK

Tid er penger. Gir ikke det du jobber med inntekt, er det en tidstyv som hindrer vekst. Ta en gjennomgang av hva du bruker tiden din på og fjern alle tidstyver. Det er kunder vi lever av! Det er derfor kun det som gir konkrete resultater i form av betalende kunder du skal jobbe med til daglig. Det tok oss for eksempel nesten 2 år å lage en nettside og 4 år opprette en blogg - fordi vi fokuserte på de prosjektene og metodene som ga oss kunder og ikke bare synlighet. Misforstå meg rett - å være på nettet er viktig. Men det må være på riktig sted, til riktig tid og med riktig strategi. Synlighet på nett uten en strategi for å tiltrekke seg riktige kunder gir svært lite penger på konto.


Eksempler på typiske tidstyver:

- Blogging for å dele dine tanker og ideer (når det er kunder du trenger)

- Flikke på hjemmesiden din for å oppdatere innholdet der

- Stor aktivitet på sosiale medier og jakten på Likes på Instagram og Facebook

- Perfeksjonismetrollet som hele tiden mener du må jobbe litt til med detaljer

som egentlig ingen andre enn du vil se.

- Prokrastinering; den nye folkesykdommen som gjør at vi utsetter ting til

uendeligheten.

- Gjøre alt selv! Noen ganger lønner det seg å få hjelp og få ting ferdig!


Er det noe av dette du kan bruke mindre tid på, slik at du kan jobbe mer med det som faktisk gir deg betalende kunder?


3) TA BUSINESSEN ONLINE

En ting er sikkert, og det er at nettet har kommet for å bli! Digitaliserte tjenester er fremtiden. Kunnskap er den nye valutaen. Din digitaliserte kunnskap kan bli din egen gullgruve. Med et digitalisert kunnskapsprodukt trenger du ikke lenger være avhengig av å være fysisk tilstede hos kunden for å selge. Du kan sitte hjemme i din egen stue og hjelpe folk på den andre siden av landet. Glem reisekostnader og tid borte fra familien. Glem de begrensningene et geografisk begrenset marked har.


Med digitaliserte kunnskapstjenester kan du nå ut til hele målgruppen din, over hele landet. Hele Skandinavia, Europeiske land - hele verden om du vil.


Vi har utnyttet potensialet i det store markedet som er online. I stedet for å hjelpe bare noen få utvalgte, har vi valgte å benytte metoder som gjør at vi kan hjelpe mange på en gang - uansett hvor i landet de befinner seg. Når vi valgte å satse på nettkurs fikk vi først hele Norge som vårt marked, for deretter å satse i Sverige. Det å pakketere kunnskapen vår i et nettkurs og skape en online kursbusiness har gitt oss muligheten til å jobbe med vekst og skape en arbeidsplass for 18 personer etter kun 4 år i drift. Og ikke minst - vi hjelper nå mange flere enn vi ellers ville hatt mulighet til.


4) SKALERBARHET OG ØKT VOLUM

Noe av det viktigste du kan gjøre for å skape lønnsom vekst er å slutte å bytte timer mot betaling. Enten du er coach, bedriftsleder, konsulent, kursleder eller foredragsholder, har du fått utdelt 24 timer i døgnet. Nøkkelordet er derfor skalerbarhet. Du trenger å skape en tjeneste som er skalerbar, som ikke er avhengig av timesfakturering. Timesfakturering har sin helt klare begrensning, uansett hvor mye du tar pr. time.


Vi fant løsningen og et skalerbart produkt når vi satset på nettkurs.


Vi flyttet kunnskapen vår over til en online kursplattform og gikk raskt fra å hjelpe noen få personer, til å hjelpe hundrevis av personer. Uten å bruke mer tid!


Før vi i Inspiro laget det første nettkurset, la vi ned mye tid og ressurser på å hjelpe andre med å lykkes basert på 1-1 konsulentoppdrag, og når oppgjørets time kom var det lite igjen til oss. Vi hadde brukt mye av vår dyrbare tid, men fikk svært lite igjen for jobben når vi byttet timer mot betaling.


Ta action - sett fokus på vekst i dag!


Start med å reflektere over det du har oppnådd, hva du har gjort som er bra og hva som ikke har vært så bra og se hva du kan kutte ut. Så ser du på hvordan du kan bruke den kunnskapen du har til å skape et skalerbart nettkurs som du kan selge igjen og igjen, uten å binde opp for mye av din tid. Nysgjerrig på nettkurs og hva det kan gjøre for deg? Sjekk ut hva nettkurs har gjort for andre som har satset på å ta kunnskapen sin online!

Trenger du noen å drøfte din idé med? Klikk her og få en gratis samtale med oss!







59 visninger

Inspiro Group AS © 2015-2020  -  Hausmanns gate 16, 0182 Oslo  -  Tlf 4000 1512  -  team@inspiro.no