• Team Inspiro

Hvor mye skal du gi bort i gratiskurset ditt?



Er du redd for å gi bort for mye i et gratiskurs, eller tenker du kanskje at du ikke gir bort nok kunnskap? Hvordan finner du egentlig balansen på hvor mye du skal gi bort i gratiskurset ditt?


Det som er viktig å tenke på er å verken overlesse deltakeren med for mye læring, eller å dele så lite at de ikke føler at de får noe igjen av å ha deltatt på gratiskurset ditt.


Les mer: Ukjent med gratiskurs? Les hvorfor du bør ha et gratiskurs her!


Gratiskurset er din investering i fremtidige salg


Det skal sørge for at du har noen å selge til når du lanserer nettkurset ditt. Derfor er det viktig at du gir et så godt førsteinntrykk at deltakerne faktisk ikke kan la vær å lære mer av deg.


Innholdet i gratiskurset skal oppfattes som verdifullt for deltakeren, og ha fokus på at deltakeren skal lære noe helt konkret. Det skal gi et resultat for deltakeren, og føre til en endring enten i væremåte, tenkemåte eller gjøremåte.


Hva er gratiskursets oppgave?


Målet med gratiskurset er at deltakeren skal se at metodene dine virker, få tillit til deg som fagperson og få lyst til å lære mer av nettopp deg.


Deltakeren skal oppnå et resultat og oppleve at han eller hun har kommet seg et steg videre i utviklingen sin - og at det var DU som gjorde forskjellen!


Oppsummert er oppgaven til gratiskurset ditt å:


Skape tillit - la deltakeren bli kjent med deg og ditt konsept

Læring - lære deltakeren noe de har bruk for

Resultat - gi deltakeren et resultat og vise at din metode faktisk fungerer

Forventninger - skape forventninger og få deltakeren til å oppdage at dette bare er starten


Hvor mye skal du lære bort i gratiskurset ditt?


Jo mer generøs du er med å gi av din kunnskap, desto større er sjansen for at deltakeren får et godt inntrykk av deg, og ønsker å høre og lære mer av deg.


Tenk på gratiskurset ditt som en liten smaksprøve, og nettkurset ditt som hovedretten. Gratiskurset skal føre til at deltakeren ikke kan motstå hovedretten når de først har fått en liten smakebit.


Det du gir bort i gratiskurset ditt må derfor gi deltakeren stor nok verdi til at de ikke kan motstå å kjøpe hovedkurset ditt. Da har du klart å knekke koden! Les også: Hva kjennetegner et godt nettkurs?


Men, er det egentlig mulig å gi bort for mye i gratiskurset?


Ja, det er mulig å gi bort for mye. Gratiskurset ditt skal ikke være for omfattende.


Som en tommelfingerregel kan du tenke på at gratiskurset ditt skal bestå av 3-5 leksjoner, og at hver leksjon skal vare i ca. 5 minutter.


Ved å ta utgangspunkt i dette vil du fort finne ut om du gir bort for mye eller for lite.


Tenk over forskjellen på et gratiskurs og et hovedkurs. Det skal godt gjøres å gi bort for mye i 3-5 leksjoner av gratiskurset. Med mindre du har lite å lære bort i hovedkurset ditt…


Er du fortsatt usikker på hvor mye du skal gi bort i gratiskurset ditt?


Da kan du fokusere på HVA deltakeren skal gjøre for å oppnå et mål, og ikke like mye på HVORDAN det skal gjøres. HVORDAN de skal gjøre det sparer du til hovedkurset ditt.


Ikke tenk for stort, men vær på giversiden og tenk på hva du enkelt og raskt kan hjelpe deltakeren med så de opplever gratiskurset ditt som relevant og interessant.


Husk at du skal vinne deltakerens tillit, og du skal få de til å ville kjøpe hovedkurset ditt. Derfor er det alltid bedre å gi bort mye enn for lite.


Lykke til!


Les også: Anne Lene oppfylte nettkursdrømmen