• Roy Moss

Hvordan selge nettkurset ditt og tjene penger på nett?



Drømmer du om å tjene penger på nett? Da er nettkurs en god mulighet for deg.


Men, det holder ikke å bare lage et nettkurs som løser et problem, hjelper folk med sine drømmer eller finner en brennende interesse. Kurset selger seg nemlig ikke selv. Hvert fall ikke når det er helt ferskt og ingen har hørt om det før. Det blir som å åpne et 5-stjerners hotell midt i Sahara og håpe at folk skal stå i kø på åpningsdagen.


Du må lærer deg hvordan du skal markedsføre og selge kurset ditt!


Det er fantastiske muligheter for å selge på nett og tjene penger på nettkurs. Men det krever at du velger metoder som faktisk fungerer. Så hvis du ønsker hjelp til å lage nettkurset ditt, må du også sørge for at den mentoren du velger til å hjelpe deg, også er ekspert på markedsføring og salg. Og med ekspert mener jeg noen som kan dokumentere resultater, så du er sikker på at det du lærer faktisk fungerer i praksis. Du må rett og slett spørre hvilke resultater han/hun har skapt for seg selv og andre.


Nettet er fullt av “liksom eksperter” som mener at de er eksperter på nettkurs og markedsføring fordi de har tatt et nettkurs om dette temaet, men selv har de aldri lansert noe. Finn noen som faktisk har lansert kurs selv og tjent gode penger på det. Det er en slik mentor du vil ha.


Les også: Hanne sluttet i jobben og lever nå av å holde nettkurs


Nøkkelen til å selge nettkurs


Okay, så tilbake til hvordan tjene penger på nettkurset ditt. Her er det flere veier til mål og i Inspiro Academy har vi brukt over 15 millioner kroner på annonser de siste årene for å teste ulike måter å markedsføre kursene våre på. Det har ført til at vi har solgt ulike typer nettkurs for mer enn 70 millioner. Vi vet at metodene vi bruker for å skape og selge nettkurs funker!


Det vi har funnet ut er at det aller viktigste uansett hvilket kurs du skal selge, er at du

må skape en relasjon til de du skal selge til. Dette kaller vi relasjonsbyggende

markedsføring.


Vi har flere ganger tapt mange penger på annonser der vi har prøvd å markedsføre kursene våre direkte på Facebook, Instagram eller andre kanaler, så det anbefaler jeg ikke. Å selge i sosiale medier funker fint hvis du skal selge en bok til kr 400, men ikke et kurs som koster mange tusen kroner.


Derfor vil det 99% av gangene lønne seg å starte med å samle inn e-postadresser for så å skape en relasjon til målgruppen din før du prøver å selge. Dette er det mulig å gjøre på en systematisk og skalerbar måte, som gjør at du med god samvittighet kan bruke penger på annonser, for så å oppleve at du får det mangedobbelte tilbake i omsetning på kurset ditt.


Markedsføring er som dating. Du får sjelden et kyss første kvelden.

Jeg liker her å bruke et eksempel fra dating-verden. Nå vet ikke jeg om du har vært på mange dates i ditt liv, men det som er helt sikkert er at du vil bli avvist 9 av 10 ganger dersom du går for et kyss allerede første kvelden. Er du derimot tålmodig med datene dine, så skal du se at flere kyss dukker opp etter date nummer to, tre, fire osv.


Det er akkurat det samme med markedsføring.


Folk er rett og slett ikke klare til å bla opp flere tusenlapper første gang de hører om kurset ditt, når de ikke vet hvem du er. Det kreves en modningsprosess på samme måte som når du dater.


Det er ekte mennesker bak hver av disse e-postene du samler inn, med hver sine utfordringer, problemer og ikke minst lommebøker. Så hvordan går vi fram?


Hvordan kan jeg få folk til å gi meg e-postadressen sin?

Hvordan kan jeg skape relasjon og tillit til disse menneskene bak e-postene?

Når kan jeg selge til dem?


Når vi har svart på spørsmål en og to vil du selv forstå svaret på nummer tre. La oss se nærmere på hver av dem.



1. Hvordan kan jeg få folk til å gi meg e-postadressen sin?


Det er enkelt. Du lager en kundemagnet (eller en interessevekker om du vil), som har

i oppdrag å vekke interessen for kurset ditt ute i markedet. En slik kundemagnet kan lages i forskjellige formater: e-bøker, guider, sjekklister, rapporter (som den du leser nå), videoer, gratiskurs etc.


Felles for alle formatene er at de skal levere verdi til kunden uten at du selger noe

eller ber om noe tilbake, annet enn e-posten deres. Sørg for at denne kundemagneten oppleves som verdifull, så får du den best mulige første-daten - som igjen øker sjansen for å få det kysset på neste date.


2. Hvordan kan jeg skape relasjon og bygge tillit til menneskene bak e-postene?


Du må vise at du er dedikert til å hjelpe dem uten at du ber om noe tilbake. Dette

modner dem og får dem til å forstå at du er en ekspert på området. Og siden du ikke

skriker etter SALG, så bygger det tillit samtidig som det forbereder dem på å bli

kunder litt lenger nedi gata. Kundemagneten er det første skrittet i denne

modningsprosessen.


Dette bør du tenke på i kundemagneten:

  1. Gi verdi gratis - ikke noe salg her!

  2. Sørg for at du lærer bort noe nyttig (løs gjerne et konkret problem).

  3. Fortell din egen historie (kortfattet) og vis fram resultatene dine.

  4. Vis fram kundehistorier hvis du har.

  5. Svar på spørsmål de lurer på.

  6. Demonstrer din ekspertise gjennom å lære bort.

  7. Oppfordrer til videre handling (eks: sette seg på venteliste til kurs, booke en samtale, se en video etc).

HUSK: En god kundemagnet skaper engasjement og gir folk lyst til å lære mer.


3. Når skal du selge til dem?


Når du har skapt en relasjon og gitt dem et glimt av hva som kan være mulig å oppnå.

Og hvor går de når de vil lære mer? Riktig. Til nettkurset ditt med lommeboken åpen.



Ønsker du gode råd og veiledning fra vårt ekspert-team?


Her kan du booke en gratis samtale!




Inspiro Group AS © 2015-2020  -  Hausmanns gate 16, 0182 Oslo  -  Tlf 4000 1512  -  team@inspiro.no

  • Facebook
  • Instagram