Når du har et budskap du ønsker å dele med andre, er det viktig å finne ut av hvem du skal nå frem til. Prøver du å treffe alle, så treffer du egentlig ingen. Ingen vil kjenne seg igjen i budskapet ditt.
Det er viktig å spisse målgruppen din for da vil du treffe mye skarpere i markedsstrategien din. Det vil si at du vil få bedre resultat, flere kunder og får muligheten til å hjelpe flere.
Noen kan hjelpe mange ulike mennesker med sin ekspertise og det kan føles som en umulig oppgave å vite hvem du skal fokusere på. Men, du må likevel bruke tid på å jobbe med målgruppen og idealkunden din, og ta valget!
La oss si at du for eksempel er pianolærer, og at du har lyst til å lære bort å spille piano. Da er temaet ditt klart og tydelig, men du har likevel mange ulike målgrupper.
Skal du lære bort til nybegynnere? Til de som har spilt litt før eller mye før? Skal du lære bort spesielle teknikker eller fokusere på spesielle musikkgenre?
En målgruppe kan for eksempel være alenemødre med et utfordrende barn, som har lyst til å knytte sterkere bånd til barnet gjennom musikalsk kreativitet. Og samtidig har lyst til å lære å spille piano.
Eller det kan være de som har et piano som støver ned i stuen, som ikke bruker det fordi de mistet motet med å lære å spille som barn. Men, som likevel har en drøm om å kunne spille uten å drukne i notehefter.
Når du skal spisse målgruppen din er et godt tips å se for seg idealkunden din som en person. Hvem er denne personen?
Er det en mann? Er det en kvinne? Er kjønn viktig? Hvilke utfordringer har denne personen? Hvilke smerter? Hvilke problem? Hvilke tanker? Hvilket ansvar? Hvilke drømmer? Hvilke behov?
Oppgave: Identifisere din idealkunde og finn din målgruppe
Denne oppgaven vil hjelpe deg med å identifisere målgruppen og idealkunden din. Finn frem penn og papir, og svar på spørsmålene under. Det er utrolig viktig at du skriver ned alt du tenker. Ikke vær kritisk til det du skriver.
1. Hva er det som plager de som du kan hjelpe med dine metoder og råd? Skriv en lang liste med utfordringer de opplever, plager de har, vondter, hindringer, og så videre. Når du har denne listen går du over hvert enkelt punkt du har notert ned og spør deg selv spørsmålet under:
2. Hvordan oppleves det å leve med disse plagene (sett med øynene til målgruppen din og ikke med dine fagbriller)? For hvert enkelt punkt skal du legge til en beskrivelse av hvordan deltakeren opplever å leve med disse plagene og utfordringene. Her skal du se for deg ulike situasjoner og følelser som er koblet til hver av disse plagene. Hva går de glipp av når smertene oppstår? Hvordan påvirker det livet deres? Hvilke konsekvenser har dette for dem? Når du har en liste over ulike plager og hvordan disse ulike plagene oppleves, går du videre til neste spørsmål:
3. Hvilke av disse plagene du har beskrevet oppleves som mest akutt for personen som lever med dette?
Velg ut 1-3 plager som du vet folk virkelig ønsker å bli kvitt og som hindrer dem i å leve det livet de ønsker å leve.
4. Hvem er det som lever med disse akutte plagene?
List opp hvem som lever med de mest akutte plagene og beskriv hva som er typisk for disse personene.
5. Basert på listene du nå har laget kan du beskrive din idealkunde, og finne gode temaer for å fange oppmerksomheten til målgruppen din.
Ja, målgruppen din vil bli mindre. Den vil bli mer spisset. Men du vil treffe mye sterkere i markedsstrategien din, og oppmerksomheten du får fra denne potensielle kunden vil være mye mer verdifull for deg.
Finn ut av hva som kjennetegner din idealkunde, slik at du kan treffe målgruppen din midt i hjertet.
Comentários